Solid futsaldebut

I helga spilte Innherred FK klubbens første obligatoriske kamper i futsal.
Seks kamper i Namsoshallen var både tøft, artig og lærerikt.
Fasit er ni poeng – tre seire og tre tap.
Toppscorer så langt for IFK med seks mål, vår nyeste signering Sivert Rodum(bildet).

Vi åpnet mot kjente fjes fra Beitstad lørdag. Vi slo dem i vår eneste treningskamp før sesongstart, men visste at beitstøingene hadde mer å gå på. Ingen dårlig kamp av dem, men vi kontrollerte inn en god 5-1-seier etter en solid forestilling. Noe smårufs, noen premierenevner, men alt i alt en god kamp.
Sivert Rodum, Chris Horn (2), Stian Schjefte og Anders Vårum scorer for oss. Beitstads Bjarte Lagesen reduserer til 1-2 med en suser halvveis i første omgang.

Kamp nummer to var mot vertsklubben Namsos’ førstelag.
Kampplanen var å ligge lavt og vente på sjansene. Det så lenge ut å være en god resept. Et mål fra Rodum gir oss 1-0 etter fem minutter. Samme mann, som for øvrig er fersk IFK-er etter overgang fra SFK, dobler ledelsen to minutter etter pause.
Av en eller annen grunn lar vi oss stresse av ledelsen. En serie med juniorfeil feller oss. 2-1 kommer halvveis i andre, utligningen like etter, før Namsos setter inn 3-2 fire minutter før slutt. Vi får en rekke gode sjanser på tampen, men mestrer ikke å få ballen i mål. God opphenting av Namsos sikret dem tre poeng, men vi sitter igjen en følelse av at vi burde fått med oss noe fra kampen.

Første omgang av tredje kamp, mot Rørvik, må i glemmeboka snarest. Vi blir pissa på – og legger oss velvillige i dass-skåla. 0-5 til pause og strengstemmen må fram i pausen.
Andre omgang er langt bedre, og tre reduseringer, signert Rodum, Vårum og Rune Holmen tenner både gnisten og håpet. 3-6 kommer kjapt, før Kim Vang setter 4-6. Vi presser på, men får 4-7 i sekken. Én forferdelig og én godkjent omgang.

Søndag åpnet vi mot Namsos-2, en gjeng spreke og tekniske unggutter. Vi ligger og venter på sjansene, og går til pause med 0-0. I andre omgang åpner det seg som ventet/ønsket opp. Vårum setter 1-0, undertegnede sjokkerer ved å sette inn 2-0, før målgeita Rodum dunker inn 3-0 fra straffemerket. Schjefte fastsetter til 4-0 like før slutt.

Vi venter oss samme kampbilde i kampen mot Vinnes unge gutter, og får på mange måter det, selv om verdalingene er hakket mer aggressive i presset. Vårum starter showet med 1-0, før Vang dobler. Vi sover i et par situasjoner og Vinne scorer to ganger. Vang setter inn 3-2 rett før pause. I andre sørger Vårum, Horn, Fredrik Jakobsen og et selvmål for en komfortabel 7-2-seier.

Steinkjers førstelag var motstander i helgas siste kamp.
De har fordelen av å spille sin første kamp for dagen, og viser at de har flere krefter og høyere tempo enn oss. Vi henger ikke med i starten, og Sondre Nylund får enkelt sette inn 1-0. Thomas Sivertsen dobler etter 14 min., før Rodum reduserer like før pause. Vi gir det siste vi har igjen, skaper sjanser, spiller med flygende keeper de siste minuttene, men må se oss slått av et bedre lag. Et selvmål og en suser av Sivertsen gjør at de gule vinner 4-1.

Alt i alt en oppløftende start for vår del. Ni poeng er et greit resultat fra helga, men vi hadde naturligvis hatt en bedre følelse med poeng mot Namsos og/eller Rørvik.
De to ser ut til å kjempe om seieren i den nordtrønderske 2.-divisjonsavdelingen. Vi skal kjempe med SFK om topp tre.

Med i helga: Anders Aastrøm (glimrende keepervikar lørdag), Deima Sladkevicius (glimrende keepervikar søndag), Rune Nytrø Holmen, Anders Henriksen (lørdag), Anders Lind Vårum, Stian Schjefte, Kristoffer Govasmark, Jonas A. Holberg, Tommy Gulstad (lørdag), Jonas Nermark Johnsen, Kim J. Vang, Ole Haugen (søndag), Chris A. Horn, Sivert Rodum, Fredrik Jakobsen (søndag). Lagleder: Truls Ertsås.

Kommende lørdag er det runde i Steinkjerhallen, med fire kamper for vår del. Velkommen!

Tabell finner du forresten her: http://www.fotball.no/System-pages/Tabell/?tournamentId=142826

Skrevet av sjefen for futsalgruppa, Jonas Holberg.