Hæ? Kan vi rykke opp?

«Flatanger-leiren er i harnisk over at tabellnabo Innherred/Steinkjer 2 likevel kan rykke opp til 4. divisjon»,

Det heter det i en sak i Namdalsavisa som bærer tittelen «– Hån mot breddefotballen», som ble publisert onsdag.

Våre venner fra havgapet er overrasket over at regelverket godtar at Innherred rykker opp, til tross for at vi har et samarbeid med Steinkjer om et lag i 5. divisjon denne sesongen.

For å ta det siste først: Det er vi også.

Litt bakgrunnsinformasjon: Før sesongen så vi at vi ville slite med å få nok spillere til å vare en hel sesong i 5. divisjon. Et samarbeid med Steinkjer ble diskutert, og vi fant raskt ut at det sto mellom et samarbeidslag – og å trekke laget. Det siste var vi naturligvis lite lystne på. Steinkjer fant ut at et samarbeid var det beste også for dem, for å kunne tilby enda en arena for voksenfotball.

Samarbeidet har fungert slik at vi har hatt med oss noen juniorspillere fra SFK i flere av årets kamper, i tillegg til at et knippe spillere som har banket på A-lagsdøra har fått kamptrening i noen av kampene.

Sesongen har gått over all forventning. Det er nok ingen av oss som hadde forventet at vi skulle ligge helt i toppen like før sesongslutt. Samarbeidet med SFK har selvfølgelig hjulpet oss, men vi har også fått en stamme av spillere som ikke bare er gode fotballspillere, men også utrolige fine folk, noe som har gjort oss bedre enn på mange år. I sum har dette gjort at sesongen 2019 har blitt et høydepunkt, uavhengig av hvor vi havner på tabellen og hvilken divisjon vi spiller neste år.

Kanskje har vi også dratt fordel av at vi ikke har tenkt ett eneste sekund på opprykk til 4. divisjon, til tross for at vi har ledet avdelinga store deler av året. For, i likhet med Flatanger og flere, har vi tatt det for gitt at vi ikke har lov til å rykke opp så lenge vi er et samarbeidslag. Det har også blitt kommunisert ut fra vår side. Ikke for å villede noen, men fordi det er slik vi har tolket reglene.

Vi henvendte oss nylig til fotballkretsen med spørsmål om vi får lov til å spille om kretsmesterskapet dersom vi vinner avdelinga. Svaret var klart: Ja – og dere vil også rykke opp dersom dere vinner.

Det kom mildt sagt overraskende på oss. Og vi har forståelse for at de øvrige klubbene i avdelinga ikke liker reglene. Men vi kan selvfølgelig ikke gjøre annet enn å forholde oss til gjeldende regelverk (se bilde under).

Vi har fått spørsmål fra namdalske medier om vi kommer til å takke ja til plassen dersom vi rykker opp. Svaret er enkelt: Ja. Hvis vi takker nei blir vi nødt til å starte på nytt i 6. divisjon. Det er vi selvfølgelig ikke interessert i. Men det er fire kamper igjen, mot tøff motstand, så vi må bare ta det som det kommer.

Flatanger har varslet en «felles protest» i regi av lagene i avdelinga. Det skal vi selvfølgelig ikke nekte dem. Men igjen – vi må bare forholde oss til realitetene.

God sesongavslutning!

På vegne av Innherred Fotballklubb:

Jon Terje Knudsen, styreleder

Truls Ertsås, sportslig leder